De Scheepslift van Strépy-Thieu

Bouwjaar: 2002 | Geschatte kosten: Bij de plannen: 7 miljard BEF(€173,5 miljoen) (1977), bij de oplevering bijna €647 miljoen | Land:België | Provincie: Henegouwen

beschrijving

Ambiteuse plannen voor een scheepslift bij Strépy in het Centrumkanaal kwamen aan het eind van de jaren ’70 op tafel. De scheepslift is een typisch voorbeeld van de resultaten van de wafelijzerpolitiek. De scheepslift is gebouwd, omdat Vlaanderen de haven van Zeebrugge kreeg. De scheepslift is omstreden omdat deze nooit rendabel zal worden en volgens economen compleet overbodig is.

De lift overbrugt een hoogte verschil van 73,5 meter. Voornaamste gebruiker is de locale toeristenboot, welke op bijna elke promo-film of foto te zien is, meestal aan de lage zijde van de lift. De eigenlijk bedoeling van de lift was dat schepen tot 1350 ton, welke voor de steenkool- en staalindustrie varen, gebruik zouden maken van de lift. Deze industrie lag bij oplevering van de scheepslift al enige jaren op haar gat.
De scheepslift van Strépy-Thieu is in 2002 in “gebruik” genomen en is maar aan een kant werkzaam.

toekomst

Henegouwen heeft er een toeristische “attractie” bijgekregen, maar voor een aanzielijke prijs. Voorlopig blijft de lift (voor de helft) in gebruik.

locatie

Mijn locatie
Bereken route

bronnen

Gazet van Antwerpen over de lift

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.