Bouwjaar: | Geschatte kosten: | Land: Nederland | Provincie: Noord-Brabant
beschrijving
Ten zuiden van het ‘knooppunt’ liggen twee nooit gebruikte viaducten over de A59. Waarschijnlijk was het de bedoeling dat de N267 werd verlengd in zuidelijke richting.
toekomst
onbekend
3 reacties op “Onafgemaakt Knooppunt A59 – N267”
Het is inderdaad een hele verademing dat in 2013 eindelijk de twee “spookviaducten” bij het Ei van Drunen (na 40 jaar!) de functie kregen waar ze voor waren gebouwd. Vroeger vielen de twee viaducten, waar voorheen het Halve Zolenlijntje onderdoor liep, mij niet eens op als je bijvoorbeeld met de snelbus van ‘s-Hertogenbosch over de A59 naar de Efteling ging en daar in de buurt stopte bij het Land van Ooit. Door de overwoekering van bomen en struiken bleven ze onzichtbaar en kon je er nauwelijks bij komen omdat daar geen weg heen liep. Nou zijn de viaducten pas écht onderdeel geworden van de A59 al hebben de mensen die in Drunen wonen alleen weer de pech dat, als ze naar het westen willen, gigantisch ver moeten terugrijden om op de snelweg te komen hoewel ze daarginder wél zijn verlost van die gevaarlijke afslagen nabij Drunen en Elshout.
Deze viaducten over de A59 en de Langstraat spoorlijn(Den Bosch Waalwijk Lage Zwaluwe) waren bedoeld om de N267 door te trekken naar Helvoirt ! dit plan is echter nooit uitgevoerd. Na het stoppen van het goederenvervoer op de spoorlijn zijn deze viaducten vanaf 1989 tot 2010 gebruikt voor een bushalte van Lijnen naar Het Land van Ooit en/of De Efteling en streeklijn 137 (Tilburg Waalwijk ‘s-Hertogenbosch) die via de Maasroute (A59) reden. Rondom de spoorviaducten was het parkeerterrein van het Theater park Land van Ooit gevestigd. Na sluiting van dit unieke land werden de viaducten en gronden aangekocht door de Gemeente Heusden.
De viaducten liggen over de Spoorlaan (de voormalige spoorbaan). Dit jaar zijn ze aangesloten op deze weg, en is de aansluiting Drunen op de A59 verplaatst naar het ‘knooppunt’.