Spoorbrug over de A28 bij Zeist

Bouwjaar: | Geschatte kosten: | Land: Nederland | Provincie: Utrecht

beschrijving

Het spoorviaduct “het oude spoor” over de A28 bij Zeist is in praktijk nooit gebruikt als zodanig. Ooit bedoeld voor de spoorlijn Bilthoven-Zeist, die al buiten gebruik was toen het viaduct werd aangelegd. Volgens het boek Geheim Landschap is het viaduct uitsluitend gebouwd om een geheime defensie pijpleiding over de snelweg te dragen. Die leiding, naar Vliegbasis Soesterberg, lag er al toen de snelweg kwam. En om naar het publiek toe uit te leggen waarom er een viaduct kwam, heeft men het verhaal verzonnen van de spoorbrug.

toekomst

Door de bebouwing erom heen is het niet meer mogelijk het viaduct te gebruiken waarvoor het oorspronkelijk bedoeld is.

locatie

bronnen

spoorzoeker.net

4 gedachten over “Spoorbrug over de A28 bij Zeist”

  1. Ja, B. Severein heeft gelijk. Het viaduct is al in 1968 gebouwd. De beslissing om door heel Nederland het goederenvervoer te rationaliseren door kleine laad- en losplaatsen, zoals die in Bilthoven, te sluiten is een paar jaar later genomen. Er zijn eind jaren zestig wel meer werken ten behoeve van kleine losplaatsen uitgevoerd die kort daarop nutteloos waren. Het verhaal over een geheimzinnige kerosineleiding is vanzelfsprekend onzin. Men deed helemaal niet geheimzinnig over de loop van dergelijke leidingen, ervan uitgaande dat de Russen er toch wel achter zouden komen. Beetje jammer dat een leuke site dergelijke aantoonbare onzin repeteert.

  2. De spoorlijn was nog niet opgeheven bij de bouw., dat was pas in 1972. Het kerosine-verhaal is een broodje aap verhaal, de genoemde leiding kruist een stuk verderop de snelweg (ook logischer gezien de ligging van de basis). Wat veel mensen vergeten, is dat de A28 een moeizame totstandkoming had bij Zeist, een flink stuk heeft er 15 jaar ongebruikt gelegen. Bij opening van de snelweg in de jaren 80 was de spoorlijn inderdaad al een tijd opgeheven.

    Bijzonderder is overigens ook de kruising met de nooit gebouwde secundaire weg 8 (afslag Zeist-West) waarvan het viaduct gebouwd is en nu een wildpassage is. https://goo.gl/maps/YfTVk
    Zie ook in Zeist zelf: https://goo.gl/maps/89Bhp

  3. De brug is gebouwd toen de spoorlijn naar Zeist al opgeheven was. Pas in de jaren ’90 is gebleken dat er in de brug een kerosineleiding bestemd voor vliegbasis Soesterberg is verwerkt, zodat deze geen speciale camouflage nodig had. De brug lijkt dus expres nutteloos en hoort strikt genomen niet op deze site thuis.

  4. Wie weet was het een goed idee geweest om die ongebruikte spoorbrug over de A28 bij Zeist een andere bestemming te geven. Zo had het bijvoorbeeld tot een wandel- of fietsbrug omgebouwd kunnen worden want als wildviaduct was het viaduct toch veel te smal en vooral door de omliggende bebouwing. Bij Beeksbergen (Apeldoorn) liggen over de A50 twee viaducten naast elkaar waarvan er één niet wordt gebruikt voor autoverkeer. Deze kon beslist worden veranderd in een ecoduct door er zand over te strooien en graszaad en bij het Ei van Drunen over de A59 liggen twee ongebruikte viaducten, op de plek waar zich eens het Land van Ooit bevond, die men in gebruik wil nemen om zo de onveilige afslagen nabij Drunen weg te krijgen. Dit soort viaducten ongebruikt laten is gewoon een pure vorm van nutteloze verspillingen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *