Viaducten Varsenare

Bouwjaar: 1976 | Geschatte kosten: (in totaal in de jaren ’70): €2,5 miljoen | Land: België | Provincie: West-Vlaanderen

beschrijving

De viaducten van Varsenare zijn gebouwd voor een autosnelweg tussen Zeebrugge en Calais (A17), waarvoor uiteindelijk een ander tracé is gekozen. Het viaduct over het spoor (brug O3) is uitgevoerd zonder grondwerk, waardoor de keerwanden duidelijk aftekenen tegen het landschap.

Het viaduct in het verlengde van het spoorviaduct (brug O4) is wel uitgevoerd met grondwerk. Markant aan dit viaduct is dat het nergens over heen leidt. De staat van onderhoud van het viaduct is vrij slecht, met name de koptaluds zitten vol gaten. De klinkers van de koptaluds zijn onder andere gebruikt ten behoeve van kampvuren. Natuurlijk slijt het asfalt niet zo hard op dit viaduct. Desondanks schijnt dat door een bepaling in een Belgische wet dit stuk weg opnieuw geasfalteerd diende te worden.

Tegenwoordig wordt het viaduct gebruikt voor illegale motorcrossen (bron: inwoner Varsenare) en, bij goed weer, zijn ook er soms naturisten present.

toekomst

De bruggen zullen worden gesloopt, waarschijnlijk in 2011. De kostprijs om de twee bruggen te onderhouden is te hoog. Klik hier voor het bericht in het Nieuwsblad

locatie

Mijn locatie
Bereken route

bronnen

2 gedachten over “Viaducten Varsenare”

  1. Ik wil een correctie laten aanbrengen:

    De bruggen waren bedoeld voor het tracé van de A17 dat ten westen van Brugge zou gaan (Torhout – Jabbeke – Blauwe Toren).
    En niet voor een verbinding Calais-Zeebrugge zoals hier (en elders) wordt beweerd.

    Kort na de bouw van de bruggen werd beslist dat dit westelijke tracé toch niet zou gerealiseerd worden, en men behield de plannen zoals ze toen waren, dat is ook zoals de weg nu nog is: de N31 / A17 / E403.

    Kort voor de afbraak van de 2 spookbruggen waren er plannen om de bruggen op te nemen in een verbindingsweg tussen Jabbeke en Zeebrugge, maar men is afgestapt van de plannen om deze bruggen te gebruiken.

    De bruggen zijn afgebroken eind 2011, begin 2012. Er is op die plaats nu een natuurgebied dat tevens ‘schade compenseert’ bij de (nog op te starten) werken voor de aanleg van een verbindingsweg tussen Jabbeke – Zeebrugge – Westkapelle (aansluiting op de huidige E34).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.